Bedrijfseconoom als helpdeskmedewerker in de ICT

Gilde Software

“Op mijn plek
gevallen bij de
helpdesk?!”

Meer lezen? Klik hier!

“In augustus 2018 ben ik na mijn studie Bedrijfseconomie begonnen op de helpdesk van Gilde Software. Ik heb daar ook mijn afstudeerstage gehad, dus ik kende het bedrijf al. Goede sfeer, behulpzame collega’s, gezellig. En aantrekkelijk werk met een mooi perspectief. Dat perspectief is voor mij: consultant worden bij Gilde Software. In de praktijk is dat: 1. een goede analyse maken van de bedrijfsprocessen binnen een organisatie met het Gilde-systeem in het achterhoofd. 2. doorspreken hoe de organisatie eventueel efficiënter zou kunnen en hoe het Gilde-systeem daarin zou kunnen ondersteunen. 3. aan de hand van de uitkomsten een blauwdruk maken van de bedrijfsprocessen en van de inrichting van het Gilde-systeem. 4. implementatie van de software en begeleiding.

Zover is het nog niet. Ik werk nu als helpdeskmedewerker. Ik zie dat als de meest efficiënte manier om alle ins en outs van het Gilde-systeem te leren kennen. Want aan de telefoon krijg je allerlei klanten met allerlei vragen over allerlei bedrijfsprocessen. Ik zie dus waar de gebruikers van het Gilde-systeem in de praktijk mee worstelen. Snel het probleem analyseren en oplossen is al uitdagend genoeg. Ik word daarnaast aan de telefoon constant gevoed met nuttige informatie over hoe het Gilde-systeem in de praktijk de bedrijfsprocessen ondersteunt. Daar doe ik straks als consultant zeker mijn voordeel mee.

De stap van bedrijfseconomie naar bedrijfssoftware is een logische, volgens Gilde Software. Zelf had ik het niet meteen verwacht, toen ik nog studeerde. Als je erp-systemen vermarkt, zoek je eerder naar ICT’ers, dacht ik. Aan de andere kant: ik weet door mijn opleiding alles van bedrijfsprocessen. Hoe ze lopen, hoe ze kunnen verschillen, hoe ze samenhangen. Die kennis heb je nodig om te zorgen dat een bedrijf alle voordelen haalt uit een erp-systeem.

De kennis van ICT komt je niet aanwaaien. Mij althans niet. Gilde Software heeft gelukkig een aantal trainingen voor gebruikers, om snel uit de software te halen wat erin zit. Die heb ik uiteraard gevolgd. Daarnaast ben ik bijgeschoold op ICT-gebied, want ik wil weten wat er mogelijk is binnen het Gilde-systeem, maar ook bijvoorbeeld welke hardware nodig is om het systeem goed te laten draaien. Straks kunnen we volledig in de cloud, dus op dat niveau word ik ook getraind.

In totaal duurt mijn opleiding 1 tot 1,5 jaar. Je zou het een traineeship kunnen noemen. Je begint met trainingen over het gebruik van de software. Zeker, ook communicatietrainingen, want ICT-problemen aan de telefoon oplossen is een vak op zich. Intussen leer je het bedrijf kennen. Er is regelmatig intervisie met ervaren collega’s. Learning on the job is hier dagelijkse praktijk. Zo groei ik vanzelf toe naar die rol van consultant.

Je zou kunnen zeggen dat ik met deze blog mijn eigen opvolging probeer te organiseren. Want over 6 tot 12 maanden verwacht ik de stap naar consultant te maken, en dan verliest de helpdesk dus een medewerker. Zolang hoef je zeker niet te wachten, want de orderportefeuille zit goed vol en het aantal klanten groeit snel. We hebben dus sowieso uitbreiding van de helpdesk nodig.

Als mijn verhaal je aanspreekt, kijk dan ook eens naar de vacature voor helpdeskmedewerker bij Gilde Software. En kom dan eens langs. Praten kan altijd, toch?”

Robbin Aalders, helpdeskmedewerker Gilde Software

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.