Waarom ik zonder ICT-opleiding toch erp-consultant kon worden bij Gilde Software (en waarom jij misschien ook maar eens moet solliciteren)

Gilde Software

“Gilde heeft nieuwe consultants (trainees) nodig. Misschien heb je de advertentie al gezien. ‘Beschrijf jij eens waarom een ict-consultant bij Gilde Software zou moeten solliciteren’, vroeg de directeur me. Doe ik graag. Want we hebben een paar goede mensen nodig. Dat zou de druk bij mij en mijn collega’s ook wat weghalen. Bij deze.”

“Wat doe je als je consultant in de ICT wil worden maar je hebt geen relevante ICT-opleiding en al evenmin ervaring? Wél affiniteit met ICT en met bedrijfsprocessen, trouwens. Mijn keuze was simpel: ik reageerde op een vacature voor consultant bij Gilde. Verrassing: mijn ervaring als werkvoorbereider bij een bouwbedrijf werkte sterk vóór mij. Plus mijn aantoonbare affiniteit met ICT. “Jij weet uit de praktijk wat gebruikers van een erp-pakket verwachten, dat is een enorm voordeel.” Goed begin van een goed gesprek.

De uitkomst was dat ik eind 2017 als trainee ben begonnen. Eerst een paar maanden op de helpdesk. Daar merk je precies waar een schilder tegenaan loopt, of een dakdekker of een installateur. Door mijn achtergrond herkende ik veel van deze problemen. Je helpt mensen met antwoorden op eenvoudige en complexe vragen. Zo leer je het Gilde-systeem bijna spelenderwijs kennen. Vrijwel elke (aankomende) consultant begint op de helpdesk.”

Pro-actieve consultant
“Aansluitend werd ik actief als consultant. Geweldige job. Aan de ene kant omdat het een goed gevoel geeft om een bedrijf vooruit te helpen. Bij nieuwe klanten is dat een kwestie van het Gilde-systeem precies zo inrichten dat het de gebruiker(s) van dit specifieke bedrijf ondersteunt. Toen ik begon dacht ik dat dat een kwestie zou zijn van het pakket ‘even’ installeren. Nee dus. Het erp-pakket van Gilde is zo onverwacht rijk en flexibel, dat je het precies kunt finetunen voor een bedrijf.

Bij bestaande klanten graaf je vaak nog een laag dieper. Als de software eenmaal draait, groeit de behoefte van de gebruiker om bedrijfsprocessen en de ondersteuning door de software verder te verbeteren. Zelf doe ik ook regelmatig voorstellen daarvoor. Dan zit ik bij een klant en zie ik dat er weer een slag gemaakt kan worden. Pro-actief zijn is wel één van de dingen die het vak leuk maken.”

“Mijn agenda bepaal ik echter voor het grootste deel zelf. Simpel zat: als ik maar doe wat er gedaan moet worden.”

Verantwoordelijkheid en vrijheid
“Ik word betaald door Gilde dus ik moet leveren. Mijn agenda bepaal ik echter voor het grootste deel zelf. Simpel zat: als ik maar doe wat er gedaan moet worden. Ik krijg veel vrijheid en veel verantwoordelijkheid, plus de bijbehorende flexibiliteit.

Per week zit ik minstens een dag op kantoor. Overleggen met collega-consultants, kennis delen, problemen oplossen. De andere dagen ben ik deels bij mijn klanten, deels help ik ze op afstand, van huis uit. Op afstand kun je enorm efficiënt werken, maar je moet er toch ook regelmatig op uit. Als je een hekel hebt aan autorijden, is dit niet helemaal de goede baan, denk ik.

Het leukste van deze baan? Het Gilde-systeem heeft zó enorm veel mogelijkheden. Als ik bij een klant zit om een oplossing te bespreken, is dat de start van een mooi creatief proces. Dat puzzelen is wel het leukste.”

Gevoelig voor sfeer
“Vraag je me wat het werken bij Gilde leuk maakt, dan zeg ik vier dingen. De sfeer is losjes. Het bedrijf heeft de overtuiging dat het professionals niet alles hoeft voor te kauwen. Gilde is als werkgever even flexibel als het Gilde-systeem. Tot slot: geen week is hetzelfde. Het werk is zo enorm afwisselend, ik zou niet anders meer willen.”

Meer weten over werken als consultant bij Gilde Software? Bel ons op (0316) 345 050 en vraag naar Yvonne Harmsen. Je kunt ook eerst de uitgebreide vacaturetekst bekijken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.